Thursday, September 30, 2010

Cradle Cap / daki budak / kelemumur baby / kuping

salam

"Cradle cap isn't cute, but it's harmless. Most often it shows up in the first few months of life, and it usually clears up on its own in about six to 12 months — although some babies have it for several years.

You might notice the same condition around your baby's ears or eyebrows, or even in his armpits and other creases. When it's not on his scalp, it's called seborrheic dermatitis."


huhu..arini nak cite pasal salah satu masalah yang membimbangkan saya dulu2..cradle cap.. dia macam kuping kat kepala baby.. dan ada juga akan naik kat kening, pipi dan belakang telinga.mula2 lahir, memang tak de lagi tapi dalam sebulan lebih camtuh dia start timbul.. ada baby yang takde langsung, ada baby yang sikittt je..dan ada baby yang ada banyak cradle cap including my baby, zara. pipi dia merah merah sebab tumbuh cradle cap ni .

kalo nak tengok macam mana cradle cap,ni dia:

 
(bukan zara punye sebab saya lupa nak amik gambar time cradle cap banyak kat kepala dia.)

atau blh google atau klik sini .



apa yg menyebabkan cradle cap ni? takde jawapan yg pasti, tapi menurut sumber yg saya baca, ia disebabkan perubahan hormon masa tempoh akhir pregnant. dan banyak lagi penerangan yang korang bole baca bila korang google.hihi..

macam mana nak hilangkan? 

actually takleh hilangkan terus secara total, sebab cradle cap ni akan selalu naik sampai satu masa baru dia stop sendiri.
bila tengok mende alah ni kat kepala zara, saya sangatlah tak suka.saya ingat macam pelik je, tapi rupanya biasa bagi baby. banyak cara untuk tanggalkan cradle cap ni.. most of people biasanya akan letak minyak kat kepala baby and tunggu smpai cradle cap tuh lembut.then amik sikat, buang perlahan-lahan..

tapi, ada satu lagi cara yang lebih mesra alam dan rasanya saya lebih suka cara ini.mami saya akan letak kelapa parut dalam kain dan jadikan macam bunjut.lepas tu perah santan tu kat cradle cap and sapu perlahan-lahan dengan bunjut tu.hasilnya sama saja. cradle cap akan tanggal sedikit demi sedikit. kena selalu buat la untuk zara sebab dia nye banyak.n sampai hari ini, masih lagi ada sikiiiiiiittt.....macam zara, dah clear jap, then naik balik.skrg mcm dah beransur takde..

 harap-harap pasni clear dah..so mummy2 out there, jangan risau kalau baby korang ada kritikal cradle cap, sebab ia normal dan akan hilang dengan sendirinya.

bye :))

 " A mother, who is really a mother, is never free "

My happy family





No comments:

Post a Comment