Friday, October 1, 2010

Being a mother

salam

wah!! harini dah 02 october..huhu..

yes..percaya atau tidak..sedar atau tidak, saya dah 2 bulan setengah menjadi ibu..yang mana telah mengubah hidup saya hampir 100%..

kalau dulu saya sangat suka keluar berjalan-jalan, window shopping dan sebagainya, tapi sekarang tidak lagi.. nak keluar? kena fikirkan cuaca dan destinasi yang ditujui..kena fikirkan keselesaan si kecik..dan sampai hari ni, saya belum lagi bawa si kecik masuk shopping mall..huhu..cian zara umi..tapi jalan2 biasa pergi ke rumah saudara mara tuh sudah selalu lah..

dan kalau btul2 nak bawa dia keluar, tak bolehlah melenggang kangkung macam zaman xde anak dulu, siap capai handbag terus keluar..oh no no.. sekarang kena bawa 1 beg dia dengan lampin, changing mat, pampers, wet tissue, baju dia sehelai dua, sapu tangan, dan juga minyak angin. jadi, kalo apa-apa kecemasan senang..tapi jangan lupa ye saya sebagai umi dia pun kena bawa extra baju siap2 dalam keta sepasang takut pape jadi lah kan..terbasah ke apa masa changing time.

oh ye, nak promote sikit..saya sangat suka changing mat yang kawan saya, naa bagi..sangatlah memudahkan kerja saya..boleh tuka di mana sahaja..yes..it is :

First Years Deluxe Fold n Go Pink Flowers Travel Changing Mat (mine is brown)

thank u my dear twin :))
kalau dulu, boleh tido lena smpai pagi, tapi sekarang akan bangun bila dikejutkan oleh si kecik yg lapar..ololo cian zara..kejut umi banyak kali pun umi tak sedar..kwang2..tapi sukanya saat ni, tgk dia isap susu smbil mata dia pejam dan menikmati susu itu..selain tu, kenala tuka pampers dia kalau agak2 dia dah tak selesa dan pampers dah penuh..kalau tak sian dia nanti kene ruam or apa2 yg seangkatan kan..

kalau dulu, nak makan, anytime je....dan leh makan sambil lepak2 dan menikmati makanan tu habis-habisan..tapi sekarang tidak lagi.. waktu makan, kenalah terus gi makan.. masa dia tido ke time mood dia baik ke..dan time tuka shift (means mami or papa tgk2 kan dia time saya makan) kalau tak..alamatnya berlaparlah sebab mood baik si kecik ni tak lama.. then masa makan tu kene lah cepat2 supaya sempat dengan masa dia ok tu.. aduhai..

bukanlah saya manjakan zara ke apa bila saya taknak tinggalkan dia sorang2 macam tu, tapi saya bimbang kalo dia jeluak time tu yg mana saya akan menyesal seumur hidup..biarlah saya lapar, mengantuk, tak tido atau apa saja asalkan zara selamat dan selesa..

berbelanja..kalo dulu asyik belanja untuk kita dan suami, sekarang takdenye..(kalo ade pun sikit2 laa..hihi)..mata ni pusing bila tengok baju2 yang kiut miut, headband, mainan yg comel lote..oh my God..habis duit macam tu je kadang2 untuk si kecik ni..

owh ye..hari tu ade tanya pendapat member2 fb kan pampers mana yg ok..saya dah cuba drypers, pet pet, huggies, mamy poko, pureen and the conclusion is:

 saya pakai pet pet atau drypers di siang hari dan mamy poko di malam hari atau nak gi jalan-jalan..


actually, drypers ni lembut sikit compared tu pet pet tapi pelekat pet pet lagi best..dan among all, mamy poko is the best dengan pelekat yg best, pampers yang besar dan tahan lama, lembut dan semua lah.. padanlah dengan harga dia yang wow tuh.. oklah tu..harga setanding dengan kualiti.. kan? kan?

nampak mcm xdapat teruskan lagi menulis sebab sesi mengepam susu dah tiba..sebelum zara bangun, baik pam cepat2.. ok sume, tata :))

"Who fed me from her gentle breast
And hushed me in her arms to rest,
And on my cheek sweet kisses prest?
My Mother." -- Anne Taylor

No comments:

Post a Comment