Friday, October 8, 2010

Cemburu?

salam

hari ni saya nak cakap pasal cemburu..dan entry ni haruslah ditaip selaju mungkin kerana umi zara sedang mencuri masa ketika zara sekarang ni sedang dibuai mimpi...

sape kt sini kuat cemburu? huhu.. ada ke yg nak mengaku? well, cemburu ni bukanlah tak bagus..bagus pada pandangan sudut2 tertentu..

cemburu ke pada org yg kaya? best gile tengok dia boleh beli itu ini..suka hati je..tak yah pk duit ke apa kan..cemburu ke? tak takut ke kita kalo kita kaya macam dia, kita salah guna harta yang Allah bagi tu? tak takut ke kita kalo kita belanjakan harta tu ke jalan yang salah..sedangkan harta tu hanya pinjaman..yang diamanahkan Allah untuk kita uruskannya..secara berhemah..maksudnya..ada org kaya yang mampu naik haji, tapi tak pergi2 pun sampai sekarang.. (kecuali uzur atau masalah yang lain lah..itu di luar perbincangan ye kawan2..)tak takut ke nanti di soal Allah..??
kesimpulannya bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang kerana itu adalah yg TERBAIK untuk kita..

cemburu pada member yang cun siot..pandai bergaya..ramai gile minat kat dia.. sebab kita cemburu..kita pun mula lah buat macam2 kat dia..bersangka buruk lah..apelah..yang paling takut, kita gi cakap hal dia dengan kawan2..apa kes? makan darah daging saudara sendiri tuh beb..lazat ke??

tak takut ke kalo kita cun macam dia..kita boleh ke menangkis pandangan orang yang minat kat kita tu? kuat ke iman kita? kalo kita cun macam dia, tak takut ke jalan sorang2 gi mana2? kalau kita cun macam dia..boleh ke kita beribadat sempurna pada Allah atau kerja kita hanya duk belek muka kt cermin??

kesimpulannya bersyukurlah dengan apa saja kurniaan Allah pada kita.. sempurna pun dah cukup baik..yang penting..kita ni paling cun depan suami kita..btul tak?? ehem2 :P

2 je contoh boleh bagi walaupun banyak lagi contoh sebenarnya..tak sempat masa lah kawan2...dan lastly....

cemburulah kita pada orang yang rajin kerja..supaya kita akan rajin seperti dia..
cemburulah kita pada orang alim, supaya kita lebih mendekatkan diri kita padaNya..
cemburulah kita dengan cemburu yang positif.. dengan niat suci dan bersih :))

Sabda Rasulullah

"Antara kecemburuan itu ada yang disukai Allah dan ada yang dibenci Allah. Adapun yang disukai Allah adalah cemburu yang berisi keraguan, sedangkan yang dibenci Allah adalah cemburu yang  tiada ragu2 lagi" 
(Riwayat Abu Daud)

sumber: Solusi

daaaa~

No comments:

Post a Comment