Monday, September 27, 2010

Tentang Zara

salam..

ok hari ni rasa nak cite pasal Zara, puteri permata hati saya... sekarang umur dia 2 bln setengah.. erm..sangat tak sabar nak tunggu dia membesar lagi.. skarang zara tgh bermain asyik dengan jarinya di atas buai..umi die pun amikla kesempatan kan :)

Sejak zara lahir, saya telah memberinya susu ibu.. tapi pada minggu pertama, campur jugak dengan susu formula sebab susu saya belum banyak (sebenarnya susu yang tak banyak itu normal bagi peringkat permulaan ibu bersalin dan ia sebenarnya CUKUP untuk bayi anda).. tapi sebab kurang pengalaman, makanya takut zara lapar jadi bagi jugak susu formula.. lepas tu, saya kuatkan semangat memberi zara susu ibu secara ekslusif.. sampai lah hari ini..alhamdulillah..terima kasih Allah kerana memberi peluang ini kepada saya.. sebelum2 ni, saya pam susu untuk disimpan..manalah tahu nak keluar ke apa, senang untuk tinggal zara.. zara kecik lagi, jadi tak boleh dibawa bersama..hehe..tapi akhir2 ni, dah jarang sangat pam sebab susu itu hanya akan dibuang begitu sahaja..kerana..

Menjelang umur die 2 bln, zara dah pandai taknak minum susu ibunya dalam botol...die main je dengan puting susu tuh dan telan sket2 susu yang terkeluar..tapi dia sangat taknak hisap.. tertekan jugaklah saya sebab ini bermakna saya tak boleh tinggal dia lagi untuk ke mana-mana..jadi kesimpulannya saya tidaklah boleh selalu  keluar kerana zara amat memerlukan umi nya di sisi..huhuhu..saya train zara continuously untuk isap susu botol..dengan stok yang sedia ada..doakansaya berjaya ye :) baru beli botol susu dan puting susu MAM..tak tahulah berjaya ke tidak..zara..isaplaa..cian umi..

Jeluak..huhu..tahu ke maksud die apa? kalo yang org kelantan pasti tahu..jeluak ni sama juga maksudnya dengan muntah susu..biasanya baby jeluak keluar ikut mulut je..tp zara ikut hidung dan mulut..mula2 jadi saya sangat panik sebab dia macam terkapai2 lemas..tapi sekarang, panik tu tetap ada tapi tidaklah sepanik yang dulu.. org kata..menjelang 3, 4 bulan, ok laa tu..kata kawan saya, aan..injap dia belum matang..sebab tu dia akan selalu muntah susu.. yang penting sebagai ibu, kena selalu observe dia..sendawakan dia...letak kepala lebih tinggi semasa baring dan selalu berdoa supaya Allah jaga dia..dan kita ada di sisi bila dia jeluak..yakinlah..Allah sebaik2 penjaga :)  dan satu lagi kata doktor, once dia jeluak, cuba iringkan dia supaya susu tuh keluar semua... lepas tu baru angkat...dan taktik itu menjadi :)

Mitten...erm..zara ni masa sebulan lebih gitu dah isap2 mitten dia..setiap kali nak masuk mulut, umi dia akan tarik balik dan cakap slow2..."zara..jangan isap jari ye"...  tapi dia suuukeeee sangat buat sampai sekarang..ramai menasihati supaya tak pakaikan mitten lagi..saya dah cuba..tapi hasilnya..kesan cakaran sini dan sana..di muka, mata dan kepala..aduhai anakku.. sebab tak tahan tengok macam tu, biasanya saya akan pakaikan mitten tu time tidur, time die mengamuk2..dan buang mitten time die nak main2.. alhamdulillah ok la setakat ni..

zara dah memanggil2..saya sambung lagi nanti..pasal kelahiran zara..dan juga perkembangan dia..bye2 :)





Zara Ainin Shafiya bt Mohd Shahlan




3 comments:

  1. nani..still tak ajar zara pakai botol lg ker?ajar laa slow2...eryna dulu pun mcm tu...tp skrg dah ok dah...hehehe

    ReplyDelete
  2. ajar la bie..masa lahir dah bg botol..tp tak kerap.. jadi sekarang dia dah cerdik dan taknak lg..skrg tgh usaha lg ni..

    ReplyDelete
  3. kalo nak bg, jgn nani yang bg..suh abi die ke or org lain...b aritu, ari dah masuk keje pun still lg die tak minum botol..tp tinggal je dgn adik..tepon tghari, adik kata, die minum je bile dah lapa sangat..msuk 2minggu, die dah elok dah..bleh minum dah...sabar ye...BF ni kene byk2 sabar..biasa laa tu

    ReplyDelete